Welkom
home  > deelnemen  > nieuws

Gezonde voeding en de Avond4daagse

De Avond4daagsen zijn weer in volle gang. Dat is altijd weer hartstikke leuk, gezellig en gezond. Veel ouders denken na over de combinatie van de Avond4daagse en gezond eten, maar de warme maaltijd raakt vaak gemakkelijk in het gedrang. Wat is het beste om mee te geven voor en tijdens de Avond4daagse en welke beloning past bij de feestelijke laatste avond?

 

De warme maaltijd

De meeste gezinnen eten ’s avonds warm. Dit kan door de starttijd van de Avond4daagse wat in het gedrang komen. Het is te adviseren om tijdens deze 4 dagen niet voor moeilijke gerechten te kiezen. Kies voor een kindvriendelijke, warme maaltijd die vlot klaar te maken is en gezond is voor de kinderen. Denk bijvoorbeeld aan een maaltijdsoep met brood of een lekker pitabroodje met kip. Mochten de groenten er een keertje bij in dreigen te schieten, dan is een stukje fruit ook prima. Een flink stuk komkommer of een fruitsalade is een gezonde en snelle oplossing. 

 

Eten en drinken tijdens de Avond4daagse 

Sportdrankjes of druivensuikersnoepjes zijn helemaal niet nodig om de wandeling te kunnen volhouden. Natuurlijk moet een kind ook niet met te weinig eten en drinken op pad gestuurd worden. Als een kind in groepsverband meeloopt dan is er door de leiding vaak al het een en ander geregeld. Houd daar rekening mee, zodat er niet te veel meegegeven wordt. Bedenk dat eten voor onderweg vooral goed is voor “de moraal”. Het is niet nodig om een energietekort, ontstaan door het wandelen, aan te vullen. Vooral als het flink warm is, is extra vocht beslist geen overbodige luxe.

 

Inname en verbruik van energie

Als drinken voor onderweg is een gewoon flesje water het beste. Leg het flesje, als het erg warm is, vooraf kort in de diepvries zodat het lekker koud is. Limonades en energy drinks zijn nergens voor nodig. Van deze zoete drankjes krijgt men juist meer dorst. Voor kinderen onder de 13 jaar is het beter om helemaal geen energy drinks te drinken. Ze kunnen last krijgen van de cafeïne die erin zit. Tijdens de wandeling is een klein tussendoortje voldoende. Snoep is in elk geval een aanslag voor het tandglazuur. Voor kinderen die snel in gewicht toenemen, is snoep erg ongezond. De snoep die kinderen onderweg opeten zorgt voor een flinke calorietoename. Vaak veel meer dan wat er met het lopen zelf wordt verbruikt. Een rol snoep, levert gemiddeld 160 calorieën op. Dat is fors meer dan de 95 calorieën die een kind van gemiddeld 27 kilo, verbruikt met 1 uur stevig wandelen (5 km per uur). Een waterijsje (50 calorieën) of een appeltje (80 calorieën) passen veel beter bij de wandeltocht, dan snoep. Wat extra’s of wat leuks mag er best bij. De wandeltocht is immers niet bedoeld om kinderen te laten afvallen.

 

Cadeautjes na de Avond4daagse

Na 4 dagen lopen volgt het welverdiende defilé met foto’s, muziekkorps en trotse familieleden bij de finish. De traditionele bloemen, de beroemde gladiolen, en de medaille onderstrepen de prestatie. Maar tegenwoordig lijkt het alsof de snoeptraktaties niet groot genoeg kunnen zijn. Slimme snackwagens staan al klaar bij de finish en sommige snoeptraktaties zijn bijna groter dan het kind zelf. Blijf als ouder nuchter en wees trots op de prestatie van het kind. Grote beloningen zijn dan helemaal niet meer nodig.

 

Bron: http://www.gezondheidenco.nl/gezond-eten-en-de-avondvierdaagse/

 

 

Kinderen bij de Avond4daagse
 

Meer nieuws